În timp ce mașinile devin din ce în ce mai definite de software, criteriile de cumpărare de modă veche, cum ar fi timpul de accelerare, încep să fie înlocuite cu opțiuni mai bine gândite. În prezent, o combinație de măsuri de siguranță sporite, de noi tehnologii care conectează mașina cu șoferul și de principii de proiectare care pun șoferul pe primul loc se află pe primele locuri atunci când vine vorba de achiziționarea unui vehicul nou.
Ceea ce, pentru Mazda, reprezintă o provocare interesantă. Cum să faci o mașină cât mai sigură posibil, făcând-o în același timp plăcută la condus? Și pentru a merge și mai departe, așa cum a făcut Mazda cu filosofia sa de siguranță proactivă, cum să folosești tehnologia pentru a crea, în cele din urmă, o societate auto fără accidente, cu șoferi responsabili?
Takahiro Tochioka, manager de program pentru sisteme avansate de asistență pentru șofer (ADAS) la Departamentul de planificare a strategiei de dezvoltare din cadrul Mazda, explică faptul că obiectivul de diminuare a riscurilor are o abordare umană. „Întotdeauna punem șoferul pe primul loc”, spune el. „Oferim tehnologii de siguranță a vehiculelor care le permit să se bucure de condusul mașinii în mod autonom, fără ca aceasta să le stea în cale.”


În prezent cunoscută mai oficial sub numele de Siguranța Proactivă Mazda, această viziune a fost piatra de temelie a departamentului de cercetare și dezvoltare al Mazda, fiind introdusă inițial la începutul anilor 2010. Aici Mazda și-a dublat eforturile pentru a crea funcții de siguranță inovatoare.
Cu un accent reînnoit pe „hardware-ul” mașinii, totul, de la poziția scaunului șoferului până la câmpul vizual, a fost examinat meticulos și, dacă este cazul, ar duce la o reexaminare mai amplă a șasiului vehiculului, pentru a spori performanța de siguranță a vehiculului.
A urmat a doua etapă, de data aceasta axată pe software și tehnologie. Deja pasionată de măsurile de siguranță sporite, Mazda a dorit să ducă lucrurile la nivelul următor și a început să lucreze la funcții și mai avansate. Punctul culminant a fost dezvoltarea i-Activsense, un ansamblu de tehnologii de siguranță - printre care radare cu unde milimetrice, camere video, avertismente privind părăsirea involuntară a benzii de rulare și comutarea automată a farurilor - concepute pentru a ajuta șoferul să fie conștient de posibilele riscuri rutiere din fața mașinii.

„Punem întotdeauna șoferul pe primul loc.”
TAKAHIRO TOCHIOKA
Continuând să țintească spre obiectivul pe care și l-a propus de a înregistra zero accidente mortale cauzate de mașinile sale noi până în 2040, Mazda dus Conceptul Mazda Co-Pilot la următorul nivel. După cum sugerează și numele, aceasta este o abordare de siguranță și mai avansată, care acționează ca și cum șoferul ar primi o mână în plus de ajutor - și „ochi buni”, după cum descrie Mazda - a unui Co-Pilot așezat lângă el, însărcinat cu monitorizarea a ceea ce se întâmplă în mașină și a stării șoferului.
„Acum suntem în poziția în care putem continua să inovăm și să creăm ceva revoluționar.”
KOICHI KOJIMA

Koichi Kojima, de asemenea manager de program ADAS/AD în cadrul Diviziei de dezvoltare a sistemului de control integrat, explică cum a început. „De exemplu, în Japonia, în timp ce numărul total de accidente rutiere grave a scăzut datorită progresului tehnologiilor de siguranță, accidentele cauzate de îmbolnăvirea subită a șoferului au crescut”, spune el. „Acest lucru ne-a determinat să venim cu măsuri de siguranță mai avansate.”
Cu acest concept Mazda Co-Pilot, Mazda a îmbunătățit funcția de asistență inteligentă la frânare (spate) (Cruising & Driving Support - CTS) cu funcția de asistență pentru șoferii care nu reacționează (Unresponsive Driver Support). „Mașina monitorizează constant starea șoferului prin intermediul micii camere instalate în afișajul de bord. Atunci când detectează că ochii șoferului sunt închiși sau distrași și când mâinile șoferului nu sunt pe volan, îi oferă un avertisment sub forma unei frânări haptice sau a unui ghidaj vocal înainte de a opri mașina. În acel moment, sistemul efectuează și un apel de urgență și deblochează portierele pentru o operațiune de salvare necesară în numele șoferului.”
CX-80 ÎN LUMINA REFLECTOARELOR
Noua Mazda CX-80 este echipată cu funcții de siguranță standard. Și anume, tehnologia avansată de siguranță Mazda i-Activsense, inclusiv Asistența pentru menținerea benzii de circulație ce oferă alerte și asistență în cazul în care vehiculul se abate de la drum; Sistemul de monitorizare a unghiurilor moarte la schimbarea benzii de circulație și un Monitor de vizualizare 360˚ cu vizibilitate completă.
După cum explică Kojima, funcțiile de asistență inteligentă la frânare (spate) (CTS) și de asistență pentru șoferii care nu reacționează sunt acum disponibile pe noua Mazda CX-80. Ca o dovadă a eforturilor Mazda de cercetare și dezvoltare în domeniul siguranței rutiere, această funcție de siguranță avansată a necesitat o colaborare strânsă cu autoritățile guvernamentale pentru a fi implementată în siguranță.
Kojima clarifică: „Pentru acest tip de tehnologie, a trebuit să colaborăm îndeaproape cu autoritățile relevante pentru a ne asigura că invenția noastră nu încalcă legile sau reglementările aferente”, spune el, „îmbunătățind în același timp siguranța rutieră pentru șoferi și pasageri”.
„Mașina monitorizează constant starea șoferului.”
KOICHI KOJIMA
Această ultimă evoluție a tehnologiilor de siguranță Mazda este un avantaj neprețuit, dar moștenirea pe care o lasă în urmă este faptul că Kojima și echipa sa au dezvoltat intern fiecare piesă tehnologică de la zero. Cu alte cuvinte, toate informațiile bine puse la punct acumulate pe parcursul procesului de dezvoltare sunt păstrate cu strictețe în laboratoarele de cercetare și dezvoltare ale Mazda.
„AVEM ÎNȚELEGEREA COMPLETĂ A PROPRIULUI SISTEM, CU TOATE INFORMAȚIILE ȘI EXPERIENȚELE INTERNE ÎMPĂRTĂȘITE ÎN TOATE DOMENIILE", spune Kojima.
„ACUM SUNTEM ÎN POZIȚIA ÎN CARE PUTEM INOVA ȘI MAI MULT ȘĂ SĂ CREĂM CEVA REVOLUȚIONAR PENTRU VIITOR.”
Cuvintele lui Shogo Hagiwara
Noua Mazda CX-80
Un SUV elegant cu trei rânduri de scaune care oferă locuri pentru până la șapte pasageri. Spațios și polivalent, fiecare element este creat cu grijă pentru tot ceea ce are viața ta de oferit.
Află mai multe