Proiectăm bucuria de a conduce

Fiecare model Mazda trebuie să treacă printr-o serie de teste riguroase înainte de a fi lansat, iar pe pista de testare de la sediul central din Hiroshima, inginerii Mazda perfecționează această experiență de neuitat.

Există o misiune care îi motivează pe toți cei de la Mazda mai mult decât orice - să ofere sentimentul de fericire pură și să energizeze fiecare șofer odată urcat la volan. Resimțită de șoferi și pasageri din întreaga lume, această misiune a alimentat inovațiile Mazda timp de aproape 100 de ani și, în prezent, ajută la formarea unei părți esențiale din procesul prin care compania dezvoltă modele noi.

Această filosofie unică este întruchipată cel mai bine de inginerii talentați ai Mazda care, în toate disciplinele, lucrează neobosit pentru a oferi o experiență de condus revigorantă fiecărui șofer. Masayoshi Kanei este unul dintre acești ingineri; s-a alăturat echipei de dezvoltare Mazda în urmă cu 14 ani și a testat atât prototipuri în curs de dezvoltare, cât și vehicule de dezvoltare aflate aproape de producție, inclusiv Mazda CX-60 PHEV. Doar să nu-i spuneți șofer de teste.

02 media promo joy of driving

Fă cunoștință cu inginerii

„La Mazda, nu ne numim șoferi de teste, pentru că suntem implicați în fiecare etapă de dezvoltare, de la planificarea inițială până la semnarea acordului pentru un model de producție gata de lansare”, explică el. „Da, avem ocazia să testăm o mulțime de mașini care trec prin departamentul nostru pentru a verifica datele și pentru a le evalua manevrabilitatea, calitatea și aptitudinea pentru drum. Cu toate acestea, un alt parametru esențial este ceea ce numim în cadrul Mazda „senzația de performanță”, care se concentrează pe percepția umană la accelerație și mișcarea mașinii.”

„Sunt responsabil de sistemele de propulsie”, continuă el. „Colaborăm cu alți ingineri pentru a discuta detalii precum setările motorului, accelerația și puterea de ieșire.” Chiar și atunci când mașina există doar pe planșa de desen, aceste procese sunt deja utilizate pentru a determina fezabilitatea proiectului.

Odată ajuns pe circuitul de testare, Kanei își folosește toate simțurile pentru a evalua performanța vehiculului. „De exemplu, atunci când accelerezi, trebuie să fii capabil să măsori și să evaluezi chiar și cea mai mică schimbare în ceea ce privește forța G și șocul resimțite de corpul tău”, spune el. „Acești factori îți afectează semnificativ experiența în mașină ca șofer”. Șocul este un vector care se modifică în accelerare în timp, iar Mazda îl consideră unul dintre parametrii cheie pentru continuarea inovațiilor sale centrate pe factorul uman.

MASAYOSHI KANEI

„Senzația de performanță se concentrează pe percepția umană”

03 full width media promo joy of driving desktop

Cu toate acestea, Kanei recunoaște că, deși simțurile umane sunt esențiale, ele nu sunt perfecte. „Îi transmitem evaluările noastre proiectantului [sistemului de propulsie] și le combinăm cu datele numerice, pentru a configura un sistem de propulsie mai bun, care poate funcționa exact așa cum intenționează șoferul.”

Sistemul de propulsie e-Skyactiv PHEV

Acest proces a jucat un rol deosebit de important atunci când Kanei lucra la CX-60 cu sistemul său de propulsie e-Skyactiv PHEV. „Un PHEV este un vehicul care beneficiază de cele mai bune părți atât ale unei mașini cu motor cu combustie internă (ICE), cât și unui vehicul electric (EV)”, spune Kanei. Când bateria unui PHEV este încărcată, vehiculul se deplasează folosind energia electrică, economisind astfel combustibil. Dacă doriți să accelerați pe un drum rapid, mașina utilizează motorul cu combustie internă pentru a genera puterea necesară atingerii vitezei dorite.

„Dar, uneori, simți că mașina nu accelerează atât de repede pe cât îți dorești. Sau, dimpotrivă, simți că saltul la ICE are loc prea repede. Aceasta este o problemă comună pentru PHEV-uri”, spune Kanei. Această trecere de la energia electrică la motorul cu combustie internă poate fi dificil de reglat, spune el, dar rămâne o sarcină esențială. La urma urmei, întreabă el, „nu ți-ar fi frică dacă mașina nu reacționează așa cum îți dorești?”

CX-60 PHEV a adus cu sine noi provocări, dar Kanei și echipa sa au fost bucuroși să le rezolve; și, în cele din urmă, au construit un sistem de propulsie PHEV care să asigure o manevrabilitate agilă și precisă precum un laser. „Nu a fost atât de simplu să obținem tipul de manevrabilitate pe care îl căutăm la o Mazda, dar până la urmă am reușit”, spune Kanei zâmbind. Pe scurt, mașina a fost concepută pentru a fi condusă așa cum îți dorești.

05 1 2 promo joy of driving left
05 1 2 promo joy of driving right

Acestea fiind spuse, este incontestabil că testele reprezintă o parte fundamentală a procesului de dezvoltare, iar Kanei recunoaște că are ocazia să facă o mulțime de astfel de teste - de la circuitele de testare ultrasecrete ale Mazda din Japonia până la faimoasele autostrăzi din Germania. „Deoarece suntem implicați încă de la început, ne stabilim proprii parametri și obiective pentru sistemul de propulsie pentru a ne asigura că fiecare mașină oferă plăcerea de a conduce”, spune el. „Fie că este vorba despre un PHEV sau nu, în timpul testelor de condus trebuie să ne asigurăm că acești parametri și aceste obiective sunt atinse în mod clar. Marja de eroare în evaluarea testelor de conducere este extrem de redusă. ”

Dezvoltarea Mazda CX-60 și Mazda CX-30

Presiunea este mare pentru Kanei și colegii săi ingineri, însă aceștia sunt mai mult decât calificați pentru această sarcină. După ce a lucrat la modele precum Mazda CX-30 și noul CX-60, Kanei explică faptul că Mazda utilizează un sistem pentru a se asigura că inginerii săi sunt bine pregătiți pentru orice sarcină.

Pentru a ajunge la acest nivel, este implementat un sistem riguros care îi ajută pe Kanei și pe colegii săi să dobândească abilitățile necesare de care au nevoie pentru a evalua corect, constant și, cel mai important, în siguranță. Sistemul începe cu un nivel pentru nou-veniți - adecvat pentru explorarea impresionantului sediu Mazda din Hiroshima - și continuă până la calificările superioare, care le permit șoferilor dedicați, după cum explică Kanei, să atingă „vitezele maxime permise la test drive”. În conformitate cu mentalitatea Mazda de a pune șoferul pe primul loc, cel mai important aspect în acest proces este identificarea a ceea ce se va potrivi cel mai bine utilizatorului final.

06 media promo joy of driving

„Îmbunătățirea continuă reprezintă singura cale de urmat.”

Masayoshi Kanei

Aceste diferențe de capacități de la nivelul de începător în sus pot fi semnificative. „Atunci când efectuezi un test drive, trebuie să evaluezi cu precizie performanțele mașinii, indiferent de condiții. Dacă nu poți face acest lucru, evaluările tale nu vor fi considerate legitime sau demne de încredere de către echipa de dezvoltare”, continuă Kanei.

Manevrabilitatea la diferite viteze este o măsură cheie a performanței unei mașini. Faptul că Kanei poate testa diverse modele la viteze foarte mari, în condiții variate – de la linii drepte pe uscat până la viraje pe carosabil umed, demonstrează motivul pentru care Mazda a implementat acest sistem riguros: pentru a se asigura că fiecare mașină oferă întotdeauna plăcerea de a conduce, chiar și la viteze extreme, și pentru a garanta siguranța acestor angajați în timpul serviciului.

Planurile de viitor ale Mazda

Înainte de a fi invitat să lucreze la Mazda, Kanei învățase deja la universitate tainele dezvoltării motoarelor de înaltă performanță. Întrebat care este modelul care i-a plăcut cel mai mult să-l testeze până acum, acesta a răspuns imediat: „Întotdeauna este cel mai recent model la care am lucrat”. „Având în vedere că tehnologia actuală avansează rapid în permanență, există întotdeauna o nouă provocare de depășit, iar tu, ca inginer, trebuie să-ți îmbunătățești mereu abilitățile pentru a-i face față, ceea ce este foarte interesant pentru mine.”

„Sunt convins că următorul model la care vom lucra ne va aduce o provocare complet nouă, dar vom întâmpina această provocare cu entuziasm, deoarece, în ceea ce privește munca noastră, ea nu are sfârșit”, încheie el. „Îmbunătățirea continuă reprezintă singura cale de urmat.”

Atenție la siguranță

Află mai multe