MAESTRU ÎN PRELUCRAREA METALULUI

Yutaka Kawano este un maestru Takumi, un maestru artizan care știe să creeze artă prin intermediul formei. Expert în prelucrarea metalului, munca acestuia este un simbol al abilităților de design și de artizanat care pot fi întâlnite la toate vehiculele Mazda care ies de pe linia de producție. Mazda Stories poposește la Hiroshima pentru a vedea mai îndeaproape munca sa.

Yutaka Kawano este un maestru Takumi, un maestru artizan care știe să creeze artă prin intermediul formei. Expert în prelucrarea metalului, munca acestuia este un simbol al abilităților de design și de artizanat care pot fi întâlnite la toate vehiculele Mazda care ies de pe linia de producție. Mazda Stories poposește la Hiroshima pentru a vedea mai îndeaproape munca sa.

Este o dimineață fierbinte și umedă în Hiroshima, Japonia. În tot orașul, navetiștii se grăbesc să prindă trenurile, copiii merg cu bicicleta la școală și cafenelele pregătesc doza matinală de cofeină. Cu toate acestea, Yutaka Kawano, specialist principal la Design Modelling Studio, își pregătește setul de zeci de ciocane și ciocănele de lemn și nenumărate foarfeci de tablă ascuțite ca briciul pe masa de lucru. În timp ce generatoarele vibrează și pornesc în spatele său, Kawano este pregătit pentru o nouă zi de muncă.

230404_900_442_media_promo_takumi_1 1

„(Kawa­no) ar pu­tea fi cu ușurin­ță per­so­ni­fi­carea prio­ri­tă­ții pe care Mazda o acor­dă fac­to­ru­lui uman în abor­darea de­sig­nu­lui.”

Centrul său de operațiuni este Studioul de Modelare și Design de la Mazda, un spațiu modern, unde maestrul Takumi a început să ciocănească și să modeleze o bucată foarte subțire de tablă. Acesta manipulează materialul strălucitor pentru a crea o piesă de artă unică, deosebită, care seamănă foarte mult cu designurile ce pot fi văzute la toate vehiculele Mazda care ies de pe linia de producție. Lucrând la doar una dintre cele 11 piese care vor fuziona într-un singur obiect, Kawano creează o sculptură Rashin cu ciocane, clești și menghine. Produsul finit va semăna cu o operă de artă netedă, uniformă și strălucitoare, care amintește de modelele actuale ale Mazda, dar care indică, de asemenea, viitoarele idealuri de design ale vehiculelor care vor urma.

07 50 50 on the rhine left

„Designerii Mazda îl vizitează pe Kawano pentru a culege informații și a se inspira pentru modelele concept care modelează gamele viitoare Mazda.”

Un virtuoz din toate punctele de vedere, Kawano pare să se simtă ca acasă în atelier, printre unelte uzate, ferăstraie cu bandă și măști de sudură. Înconjurat de schițe și lucrări în curs, ar putea fi cu ușurință personificarea abordării Mazda centrate pe om privind designul. Acest lucru se datorează faptului că, deși lucrările unice ale maestrului Takumi nu ar fi nepotrivite într-un muzeu de design contemporan sau într-o galerie de artă de lux, implicațiile din lumea reală ale muncii sale sunt mai practice și mai ample. Într-adevăr, s-a spus că designerii Mazda îl vizitează pe Kawano pentru a culege informații și pentru a se inspira pentru modelele concept care modelează gamele viitoare Mazda. De asemenea, lucrările sale în tablă au o legătură directă cu vehiculele care sunt fabricate la doar câteva sute de metri distanță de atelier: metalul lucios care poate fi văzut în tot atelierul său a fost folosit ca sursă de inspirație pentru ornamentele interioare cromate ale Mazda și pentru forma generală a vehiculului, în modele precum Mazda3.

Aceste rezultate, însă, nu se referă doar la îmbunătățirea aspectului fizic. Lucrările lui Kawano invocă adesea emoții, inclusiv fericire și mulțumire, din partea privitorului. „Dacă oamenii îmi văd lucrările și se simt fericiți, atunci și eu sunt fericit", a spus acesta, zâmbind. Intenționat sau nu, este convingerea acestuia față de acest meșteșug ce poate duce aceste percepții la noi înălțimi.

05 1 2 promo joy of driving left
05 1 2 promo joy of driving right

Pentru a lucra, Kawano a trebuit să își confecționeze propriul echipament personalizat și să facă modificări speciale uneltelor din comerț. Ciocanele sale, accesoriile menghinei și nicovalele personalizate sunt toate ajustate și conturate pentru o utilizare directă, specifică și reprezintă o minune în sine. Apărătorile pentru încheieturi sunt realizate din denim conic pentru a-i proteja încheieturile. După cum demonstrează, Kawano poate folosi, de asemenea, crăpăturile de la baza unui trunchi de copac bătrân ca pârghie pentru a modela obiecte din cupru. Totul face parte dintr-o misiune continuă de a se îmbunătăți pe sine însuși și, ca rezultat direct, de a impulsiona strategia de design Mazda în viitor.

07 50 50 on the rhine left

Totul prin monotsukuri, un termen care înseamnă planificarea, proiectarea, dezvoltarea și producția imaculată a produselor.

„Încă mai cred că există domenii [din munca mea] pe care trebuie să le îmbunătățesc, pentru că nu cred că este suficient”, a spus acesta. „Trebuie să continui să mă perfecționez și să mă dedic unui nivel mai înalt.”

„Ceva creat de mâna omului este foarte important. Nu ar trebui să se piardă.”

- YUTAKA KAWANO

download

Dintr-o perspectivă exterioară, se pare că Kawano a ajuns deja la acest nivel superior de design și influență în cadrul Mazda. De când a început să lucreze cu metale, la vârsta de 18 ani, Kawano a lucrat într-o multitudine de discipline în cadrul Mazda. A început prin a se antrena pentru Concursul național de competențe și a urmat un stagiu în producția de caroserii, înainte de a trece la divizia de design Mazda. Aici își va perfecționa meșteșugul timp de aproape patru decenii, nu numai în domeniul prelucrării metalului, ci și în cel al vopsitului și al cusutului. În prezent, rolul său este de a da viață ideilor designerilor, care le dau formă în argilă sau digital, utilizând diverse materiale, cum ar fi metalul, rășina și pielea, pentru a crea modele și lucrări de artă cu o expresie și o precizie sporite. De asemenea, colaborează cu tânăra generație de designeri și artiști pentru a crea lucrări de artă și modele, transmițându-le cunoștințele sale unice în domeniul prelucrării metalelor și înțelegerea profundă și înrădăcinată a filosofiei de design Mazda. Acesta a spus: „Lucrez direct cu ei, le dau sfaturi și învăț la rândul meu de la ei. Lucrăm și creștem împreună, facem treabă adevărată.”

230404_1800_851_full_width_promo_takumi_1

În vârstă de 60 de ani, Kawano a devenit, în timpul mandatului său la Mazda, un exemplu de neclintit al tradiției japoneze și al abilităților unice care funcționează în tandem cu digitalizarea. Mai mult, cariera acestuia merge dincolo de Mazda. Kawano a primit sarcina de a realiza o ramă de cupru pentru flacăra eternă a Templului Daishoin din Miyajima și, lucrând cu alte companii din Hiroshima, a fost inspirat de tradiția industriei din acest oraș. În mod inevitabil, designul său atemporal a captivat privitorii încă de la început. „Dacă poți vedea ceva care este creat manual, îți oferă căldură”, a încheiat acesta. „Ceva creat de mâna omului este foarte important. Nu ar trebui să se piardă.”