Monotsukuri モノ造り
Pentru Mazda, producția de mașini este cu adevărat o formă de artă, iar monotsukuri este un termen japonez, care înseamnă „arta de a face lucruri”. Acoperă aspectele practice – planificarea, proiectarea, dezvoltarea și producția produselor – și cuprinde un sentiment de mândrie, dedicare și abilitate în căutarea inovației. Înainte de fabricare, realizarea manuală a lucrurilor este o etapă crucială a dezvoltării autovehiculelor la Mazda. De exemplu, un model de lut în mărime naturală al unei mașini va fi întotdeauna fabricat și modelat manual înainte de a fi transferat în date digitale. „Credem că o formă creată cu sinceritate și migală de mâinile omului primește un suflet”, spune Ikuo Maeda.

Mottainai もったいない
Mottainai este o expresie japoneză formată din cuvintele mottai (importanță) și nai (lipsă de ceva). Pe scurt, înseamnă „nu fi risipitor”. Mazda este pasionată de mottainai și se străduiește să economisească și să recicleze cât mai multe resurse posibil, fie că vorbim de utilizarea energiei regenerabile în fabrică, reutilizarea materialelor plastice sau utilizarea de materiale durabile, cum ar fi pluta.
Musubu 結ぶ
Cuvântul japonez pentru „nod” are un înțeles mai filosofic la Mazda. Musubu înseamnă crearea unei conexiuni puternice și, inspirată de arta antică a legării nodurilor, Mazda a introdus-o cu mare efect în cusăturile Mazda CX-60, după cum se vede mai jos.

Sori 反り
Sori descrie procesul de creare a curbelor cu grație și echilibru. Este notabil în arhitectura japoneză și în curbura lamei, așa cum este exemplificat de sabia Samuraiului, ilustrată mai jos. Poți vedea sori în curbele frapante în formă de S, dezvăluite de lateralele mașinilor Mazda, atunci când lumina se joacă de-a lungul lor. Este o parte critică a designului Kodo, deoarece părțile metalice ale mașinii chiar prind viață pe măsură ce reflectă lumina.


Takumi 匠
Takumi de la Mazda sunt meșteșugarii dedicați care proiectează și construiesc vehiculele, perfecționându-și abilitățile timp de mulți ani. Fiecare takumi are un domeniu de specialitate, fie că este vorba de textile, lut sau metal și selectează ucenici pentru a se asigura că tehnicile lor dăinuie în viitor. Acești maeștri meșteșugari nu fac niciodată compromisuri în misiunea lor de a construi vehicule Mazda cu cea mai mare precizie.
Takuminuri 匠塗り
Cum faci un robot să egaleze abilitățile unui artizan din atelierul de vopsitorie? Dezvolți takuminuri sau „vopsirea de către maestrul meșteșugar”, un sistem de control computerizat care imită modul în care un maestru takumi vopsește manual o Mazda. Pentru culorile inovatoare ale Mazda, cum ar fi Soul Red Crystal, care îmbunătățesc designul Kodo, este esențial să ai un finisaj perfect al vopselei. Află mai multe despre tehnicile de vopsire ale Mazda aici.
Utsuroi 移ろい
Utsuroi reflectă schimbările în lumina naturală pe măsura trecerii anotimpurilor. Pentru Mazda, înțelegerea utsuroi permite designerilor săi să devină maeștri ai luminii și umbrei, creând modele de vehicule care par vii. „La Mazda dorim să creăm modele care să facă oamenii să simtă că mașina are viață”, a spus Ikuo Maeda, șeful global de design al Mazda.
Yohaku 余白
Uneori, designul este la fel de mult legat de ceea ce se omite și de ceea ce se adaugă. Yohaku este „frumusețea spațiului gol” și este o tehnică prezentă în artele tradiționale japoneze – și în mașinile Mazda. „Se acordă importanță abilității de a face ca spațiul să arate frumos", spune Mai Utagawa. Yohaku ajută la crearea unor exterioare frumoase și a unor designuri de interior relaxante pentru mașinile Mazda.
Takuminuri 匠塗り
Cum faci un robot să egaleze abilitățile unui artizan din atelierul de vopsitorie? Dezvolți takuminuri sau „vopsirea de către maestrul meșteșugar”, un sistem de control computerizat care imită modul în care un maestru takumi vopsește manual o Mazda. Pentru culorile inovatoare ale Mazda, cum ar fi Soul Red Crystal, care îmbunătățesc designul Kodo, este esențial să ai un finisaj perfect al vopselei. Află mai multe despre tehnicile de vopsire ale Mazda aici.
Hacho 破調
Hacho este un „ritm întrerupt”. Este o tehnică de design folosită de designerii Mazda, pentru a crea un spațiu interior care este atât pașnic, cât și înălțător. „Este o perturbare confortabilă”, a spus designerul de interior Mai Utagawa. Prin alegerea cu atenție a materialelor care răspund la schimbările de lumină, Mazda folosește hacho pentru a crea un design de habitaclu bogat din punct de vedere emoțional.


Hashiru Yorokobi 走る歓び
Această frază descrie sufletul Mazda și înseamnă „Sărbătorește condusul”. Este un etos care se aplică fiecărei Mazda, de la supermini la SUV și mașini sport și este esențial pentru convingerea Mazda că mașinile nu sunt menite doar pentru transport, ci îmbogățesc viața șoferilor și a pasagerilor.
Jinba Ittai 人馬一体
În traducere „Uniunea dintre cal și călăreț”, jinba-ittai se referă la conexiunea intuitivă dintre o Mazda și șoferul acesteia. Este piatra de temelie pe care își bazează munca proiectanții și inginerii Mazda. Fraza a fost inventată pentru prima dată în timpul dezvoltării Mazda MX-5 Miata, dar se aplică fiecărui model Mazda. Dacă simți această unitate între tine și mașina ta, dacă răspunde exact așa cum intenționezi, atunci te vei bucura o călătorie confortabilă, sigură și plăcută.

Kaicho 諧調
Kaicho sau „armonia” este o filosofie care îi determină pe designerii Mazda să aleagă o varietate de materiale și texturi care se completează reciproc. „Dorim ca oamenii să simtă munca delicată, minuțioasă și manuală aplicată”, spune Utagawa. Această atenție la detalii face ca interioarele Mazda să fie atât de frumoase.
Kansei 感性
Kansei descrie modul în care Mazda abordează tehnologia cu emoție. Este vorba despre conectarea oamenilor la produse, luând în considerare sentimentele acestora în timpul procesului de proiectare. Tehnologia Kansei joacă un rol foarte important la fiecare punct de contact dintr-o mașină Mazda, de la modul în care se deschide și se închide portiera, până la comutatoarele individuale.

Kodo 魂動
Kodo este un cuvânt unic Mazda, care înseamnă „Sufletul Mișcării”. Se aplică filosofiei de design în ansamblu introdusă de șeful de design al Mazda, Ikuo Maeda, care a spus că „dă viață metalului, deoarece Mazda crede că o mașină este mai mult decât un mijloc de transport”. Intenția designului Kodo este de a crea o legătură emoțională între mașină și șoferul acesteia.
Ma 間
Ma este conceptul japonez de spațiu gol. Acesta a fost descris ca „tăcerea dintre notele care fac muzica”. Nu este pur și simplu o estetică minimalistă, ci mai degrabă este vorba despre a da spațiului liber un scop metafizic. De exemplu, liniile simple și obiectele poziționate deliberat într-o casă tradițională japoneză subliniază spațiul gol din jurul lor. Designerii Mazda se inspiră din ma, creând spații interioare de reflecție calmă.


Mazda マツダ
Mazda a devenit numele companiei în 1984. Anterior, compania se numea Toyo Kogyo Co. Ltd, Mazda fiind nume de marcă. Acesta este derivat de la primul vehicul de producție, un camion cu trei roți numit Mazda-Go (în japoneză, Go este un tip sau un număr). Camionul a fost numit după fondatorul companiei, Jujiro Matsuda, cu ortografia inspirată de Ahura Mazda, zeul zoroastrian al armoniei, inteligenței și înțelepciunii, al cărui nume are aceeași pronunție. Directorii de la Toyo Kogyo Co Ltd. au interpretat Ahura Mazda ca pe un simbol al ascensiunii civilizației și culturii auto.
