novator, cu funcționare lină, provocator – posibilitățile și limitările motorului rotativ au fascinat întotdeauna industria auto. Ce marcă mai bună pentru a le transforma într-un succes decât Mazda? După ce și-a creat deja un renume în a depăși limitele cu modelele sale rotative inovatoare, Mazda pornește acum cu această tehnologie pe un nou drum îndrăzneț. Cu Mazda MX-30 R-EV, primul PHEV cu un generator de putere cu motor rotativ.
„O nouă eră”, „sistemul de propulsie al viitorului”: Acestea sunt câteva dintre modalitățile prin care presa de specialitate și-a exprimat euforia inițială cu privire la invenția germană a motorului Wankel. De altfel, acestea ar putea fi la fel de bine folosite pentru a descrie cea mai recentă inovație în tehnologia rotativă, Mazda MX-30 R-EV. Lansat în 2023, modelul marchează prima revenire a acestui tip de motor la vehiculele de producție ale mărcii în ultimii opt ani. Sub forma unui generator de putere, un rezervor de combustibil de 50 l reîncarcă bateria acestui PHEV în timp ce conduci, extinzând autonomia până la 680 de kilometri fără a fi nevoie să încarci sau să alimentezi. Cu toate acestea, această ultimă descoperire este doar cea mai recentă etapă a unei povești care durează de zeci de ani între Mazda și motoarele rotative - o pasiune care datează încă din 1961.

La data de 4 iulie a aceluiași an, guvernul japonez a aprobat oficial acordul de licență dintre Mazda și compania germană NSU Wankel GmbH privind utilizarea motorului rotativ revoluționar. Proiectat de inventatorul Felix Wankel, motorul nu necesită nici pistoane, nici cilindri.
În schimb, discurile rotative înlocuiesc mișcarea sus-jos a pistoanelor, rezultând o funcționare cu vibrații reduse, emisii minime de zgomot, un design care economisește spațiu și o greutate redusă. Această descoperire tehnologică a determinat inginerii Mazda să regândească complet automobilul. Nu doar pentru a aduce motorul rotativ la maturitatea de producție, ci și pentru a dezvolta modele de vehicule inovatoare în care avantajele propulsorului ar putea străluci cu adevărat.
Spirit deschis provocărilor – Mazda reinventează motorul rotativ
Deși, în cele din urmă, modelele cu motor rotativ au fost cele care au adus recunoașterea mărcii Mazda la nivel mondial, drumul până acolo nu a fost unul ușor. Motoarele rotative vin cu propriile provocări unice, iar obstacolele reprezentate de noua tehnologie au determinat aproape toți ceilalți 30 de licențiați să renunțe la motor.
Nu și Mazda. La Salonul Auto de la Tokyo din 1964, compania a prezentat modelul futurist Cosmo Sport 110 S, un prototip dezvoltat de „Mazda Rotary Engine Research Department”. Acest centru de cercetare a fost condus de inginerul șef (și mai târziu președintele Mazda) Kenichi Yamamoto, care, în doar doi ani și cu o echipă de 47 de ingineri, a optimizat calitatea producției materialelor motorului și a făcut motoarele în sine durabile.


Privind în urmă, Yamamoto și-a amintit: „Echipa noastră de ingineri și tehnicieni a făcut față provocării cu efort neobosit, hotărâre și spirit de luptă.” Tehnologia de propulsie îndrăzneață a fost combinată cu un design îndrăzneț al vehiculului și cu o dedicare față de estetica și măiestria japoneză, care exprimau deja mentalitatea Mazda „Crafted in Japan”. Cu un design excepțional, inspirat de celebra mașină sport italiană, modelul elegant cu două locuri avea o înălțime de doar 1,17 metri și a fost în curând asemănat cu un „Superbird” aerodinamic.

1967 MAZDA COSMO SPORT 110 S
Mazda Cosmo Sport 110 S a intrat în producție în mai 1967 ca primul vehicul din lume cu un motor rotativ cu două discuri. Tsuneji Matsuda a oferit o descriere vie a experienței de pilotaj în mașina de curse: „Seamănă mai mult cu zborul decât cu condusul unei mașini.” Încă de la început, acest pionier al motorului rotativ a prezentat, de asemenea, o rezistență impresionantă: Cosmo Sport 110 S a obținut un loc al patrulea respectabil în prima sa cursă, Marathon de la Route de 84 de ore de la Nürburgring. Acesta a fost un preludiu la peste 200 de victorii pentru Mazda cu motoare rotative în seria de curse de turisme – și, la a 14-a încercare, un triumf în cea mai faimoasă dintre toate cursele de 24 de ore: Le Mans. În iunie 1991, Mazda 787B, propulsată de un motor rotativ cu patru discuri, a fost cea care a surclasat concurența formată din echipele Mercedes, Jaguar și Porsche, obținând prima victorie generală pentru o echipă japoneză.
De la pista de curse la producția de masă
Aceste incursiuni inițiale în motorsport au consolidat profilul global al Mazda și au sporit vânzările modelelor sale de serie. Revoluționarul Cosmo Sport 110 S a fost urmat de alte 34 de modele rotative, inclusiv modele emblematice ale mărcii, precum Gran Turismo Luce R130, Mazda Parkway și RX-7. La începutul anilor '70, fiecare al doilea vehicul Mazda avea un motor rotativ sub capotă. Coupé-urile au fost cele mai frecvente, dar marca a produs, de asemenea, modele rotative sedan și combi, precum și un pick-up rotativ. Cu toate acestea, apogeul culturii motorului rotativ a fost afectat în timpul primei crize a prețului petrolului, în 1974. Deși modelele rotative Mazda au servit drept punct de referință în ceea ce privește respectarea reglementărilor stricte privind emisiile, cifrele lor de consum de combustibil au avut totuși tendința de a fi mai mari decât cele ale modelelor concurente cu motoare convenționale.
Pentru a contracara scăderea bruscă a cifrelor de vânzări, Mazda a lansat proiectul „Phoenix” în 1974, sub conducerea lui Kenichi Yamamoto. Aparent imposibilul a devenit realitate: Datorită modificărilor tehnice, consumul de combustibil al modelelor rotative a fost redus cu 50 %, după cum a demonstrat Mazda RX-7, un simbol al stilului japonez introdus în 1978 și care a funcționat până în 2003. În anii 1990, Mazda a arătat, de asemenea, ce ar putea face motorul rotativ în segmentul ultra-luxos Gran Turismo, lansând primul motor rotativ cu trei discuri produs în serie în Eunos Cosmo. Ultima mașină de serie Mazda care a avut un motor rotativ a fost RX-8, care a fost produsă între 2003 și 2012 și a atins o capacitate de turație uluitoare de până la 9.000 rpm. Caracteristici care i-au adus modelului prestigiosul premiu „Motorul internațional al anului”.


Un viitor rotativ al sustenabilității
Deși inovatoare în moduri diferite, toate modelele rotative Mazda împărtășesc finețea mecanică aproape perfectă specifică acestui tip de motor. Această plăcere de a conduce este unul dintre motivele pentru care Mazda se orientează către motoarele rotative pentru a propulsa din nou mașinile de serie - la fel ca și potențialul lor de sustenabilitate superioară. Încă din 1991, Mazda a demonstrat că motorul rotativ este potrivit pentru funcționarea fără emisii cu tehnologia de propulsie electrică pe bază de hidrogen sau baterii. Conceptul de sistem de extindere a autonomiei rotativ a fost introdus încă din 1970 și a fost realizat în cele din urmă în modelul de serie Mazda MX-30 R-EV cu propulsie electrică. Spre deosebire de orice alt PHEV, motorul ICE rotativ al modelului nu este utilizat pentru a antrena roțile, ci generează energie pentru a încărca bateria electrică. Acest lucru face ca experiența de condus electrificată să fie unică, fără a sacrifica bucuria de a conduce atât de esențială pentru marcă. Ca piesă de puzzle importantă pentru abordarea cu mai multe soluții a Mazda în ceea ce privește propulsoarele, MX-30 R-EV dă un nou suflu poveștii de succes a motorului rotativ, care durează de peste 60 de ani.
Motorul rotativ în istorie: modele Mazda celebre
1967 | Cosmo Sport 110 S | Primul model Mazda cu motor rotativ cu două discuri a furnizat doar 81 kW/110 CP, dar putea ajunge deja la 200 km/h în teste |
1969 | Luce R130 Coupé | Modelul Gran Turismo a marcat intrarea Mazda în segmentul de lux |
1970 | RX500 | Mașină-concept cu un design radical unghiular și simplificat |
1974 | Parkway | Primul autocar cu 26 de locuri cu motor rotativ, modelul este iubit de fanii Mazda și în prezent |
1975 | Roadpacer AP | Comercializată exclusiv în Japonia, această limuzină luxoasă a fost destinată celor mai înalți reprezentanți ai guvernului și ai industriei. |
1978 | RX-7 | Model rotativ fabricat în cele mai multe exemplare din toate timpurile în cadrul primei sale generații, cu exact 471.018 unități produse (peste 800.000 pe parcursul a trei generații) |
1990 | Eunos Cosmo | Primul motor rotativ cu trei discuri produs în serie |
2003 | RX-8 | În urma succesului pe scară largă al modelului RX-7, modelul a prezentat un design revoluționar fără montanți B și a fost echipat cu un motor rotativ cu două discuri RENESIS nou dezvoltat, ușor și eficient. |
2015 | RX-Vision | Sărbătorită în 2016 drept „cea mai frumoasă mașină-concept a anului”, acest concept de mașină sport cu un motor Skyactiv-R a salutat începutul filosofiei de design Kodo |