O călătorie de treizeci de minute cu autobuzul de la Gara Kyoto aduce vizitatorii la templul Ryoanji, parte din Patrimoniul Mondial UNESCO, un templu Zen considerat de mulți ca având cel mai bun sekitei, sau grădină de piatră, din Japonia. Pietrișul este greblat meticulos în tipare care seamănă cu apa curgătoare, fiind accentuat de cele 15 pietre plasate strategic, care par să plutească la suprafață. În mod ciudat, indiferent de unghiul din care este privită grădina, nu se pot vedea niciodată toate cele cincisprezece pietre deodată.

Grădina de piatră de la Ryoanji cuprinde un teren dreptunghiular cu pietriș, înconjurat de ziduri la mică înălțime. În mod remarcabil, designul grădinii ascunde vederii cel puțin una dintre cele 15 pietre, indiferent de locul în care stă observatorul.
Invitație la reflecție
Azby Brown, scriitor, arhitect și artist care a trăit în Japonia timp de peste 35 de ani, este autorul cărții Doar cât trebuie: Lecții din Japonia pentru viață, arhitectură și design sustenabile. Acesta subliniază că grădina sekitei de la Ryoanji invită la introspecție tăcută, vizitatorii analizând relațiile dintre cele 15 pietre și posibilele motive pentru gruparea acestora.
„În acest proces, ele devin simultan mai mult decât simple pietre, rămânând în același timp niște roci inerte care se găsesc oriunde în natură. Mai important, designul templului Ryoanji, atât al clădirilor, cât și al grădinilor sale, ne încurajează să luăm o pauză și să reflectăm câteva momente, precum și să experimentăm ceva puternic în afara rutinei noastre zilnice”, spune Brown. „Mare parte din arhitectura japoneză «cu aspect simplu», inclusiv templul Ryoanji, ne învață de fapt să învățăm să observăm bogăția și complexitatea lumii naturale”.
Vis-a-vis de grădina de piatră, vizitatorii templului Ryoanji vor găsi un bazin de apă pătrat cu o inscripție kanji, care se traduce liber drept „Sunt mulțumit cu ce sunt”.


Grădinile templului Ryoanji pot fi văzute din hōjō, care era odinioară reședința preotului principal.
O revoluție în design
Aceste concepte ale observației transcend granițele internaționale și servesc drept sursă de inspirație pentru designerii contemporani - inclusiv pentru cei care au creat mașinile Mazda. Ikuo Maeda a revoluționat mașinile Mazda atunci când a acceptat rolul de Director General de Design în 2009. Căutând un concept care să ghideze viitorul Mazda, s-a inspirat din înțelepciunea tradițională a trecutului și a conectat-o cu designul auto. Într-un interviu din 2020 pentru The Japan Journal, Maeda a explicat: „Când vorbesc despre estetica japoneză, oamenii se gândesc deseori la shoji, ușile glisante din hârtie și bambus. Dar o astfel de exprimare simplistă le deteriorează esența. Ne-am gândit că trebuie să abordăm calea spiritualității”.

La cele mai noi modele Mazda, „mediul înconjurător este reflectat estetic pe suprafața atent calculată a exteriorului”, explică Tamatani. „Am eliminat cât mai multe dintre elemente pentru a crea yohaku”.
Cum mai puțin devine mai mult
Maeda recunoaște atracția golului din grădinile Zen și Ryoanji, care se bazează pe conceptele tradiționale japoneze de „ma” (interval sau spațiu) și „yohaku” (spațiu gol). În timp ce sensibilitatea occidentală încearcă de obicei să umple spațiile și tăcerea, în cazul Zen este valabil opusul.
„Ma și yohaku sunt sensibilități ale golului care atrag atenția asupra relațiilor dintre lucruri care există în lumea reală și, prin extensie, în lumea estetică și în cea spirituală”, notează Brown. „Atât ma, cât și yohaku sunt conectate la conceptele budiste zen ale golului transformativ - frumusețea nimicului”.
Estompând limitele între ce este și ce nu este, aceste concepte tradiționale sunt acum încorporate în arhitectura și designul interior internaționale, împrumutându-le o estetică japoneză caracteristică. În mod similar, filosofia Mazda se bazează pe frumusețea substragerii, concentrându-se pe tema de design și aducând-o în centrul atenției. În acest sens, ma și yohaku sunt esențiale și pentru designul auto.
Design într-o nouă lumină
„Pe baza acestor concepte, designul poate să stimuleze imaginația privitorului și să facă apel la simțurile sale, permițându-le acelor caracteristici pe care a vrut să le sublinieze designerul să se remarce cu mai multă putere”, spune Akira Tamatani, designer șef al Mazda CX-60. „Suprafața exterioară a mașinii, de unde au fost eliminate toate elementele superflue, este o expresie supremă de yohaku, sau de spațiu gol, mediul înconjurător reflectându-se pe suprafața sa”. Astfel, expresia generală de frumusețe depășește frumusețea mașinii, care se integrează în contextul mai larg al împrejurimilor sale.

Mazda VISION COUPE, ilustrată, exprimă esența esteticii japoneze.
„La interior, elementele interiorului mașinii sunt aranjate de o manieră extrem de precisă pentru a crea ma, sau spațiu, unde lumina care vine din exteriorul mașinii este utilizată pe deplin”, spune Tamatani, observând că Ryoanji servește ca exemplu perfect al esteticii japoneze și al expresiei luminii. „Lumina face conexiunea cu trecerea timpului și cu schimbarea anotimpurilor în grădină. În mod similar, designul nostru folosește lumina nu doar pentru a înfrumuseța forma exterioară a mașinii și spațiul interior al acesteia, ci și pentru a exprima trecerea timpului în orice moment, prin reflectarea luminii înconjurătoare pe suprafața mașinii, sau prin strălucirea din interior”, explică acesta.

Găsindu-și inspirația în natură, Tamatani consideră că lumina poate nu doar să „îmbunătățească forma și spațiul interior al mașinii”, cum se vede aici la Mazda CX-60, ci și să „exprime frumusețea trecerii timpului în orice moment”.
Atracție autentică
Spre deosebire de tendințele de design din industrie care se concentrează pe puterea de expresie și pe impact, Mazda continuă să se hrănească din sensibilitatea japoneză clasică. „Simt că mașinile noastre sunt deosebit de atrăgătoare pentru oamenii care sunt fascinați de această autenticitate a producției bazată pe estetica japoneză tradițională și care o prețuiesc”, spune Tamatani.
Indiferent dacă le găsim la volanul uneia din cele mai noi modele Mazda - reflecțiile din Mazda3, de exemplu, transmit o senzație de liniște și pot fi diferite, în funcție de locul unde se află mașina și de momentul zilei - sau, prin contemplație, într-o grădină de piatră veche de secole la templul Ryoanji, calitățile atemporale ale designului japonez ne oferă ocazii valoroase să reflectăm asupra mediului înconjurător și să ne conectăm cu acesta; și în acest proces să facem noi descoperiri.