Fiecare vehicul are o durată de viață naturală, dar, în cazul câtorva modele rare, legătura emoțională pe care o creează cu proprietarii lor le poate transforma din utilitate în eternitate, fiind menținute în viață aparent pentru totdeauna, prin rotirea și răsucirea cheilor pe șosele și în garajele din întreaga lume.
Mazda consideră că fiecare mașină ar trebui să ofere o experiență stimulantă, atât din punct de vedere emoțional, cât și fizic. Cu toate acestea, în cazul acestor piese rare din lumea automobilelor, aproape contrariul este adevărat. Pentru că numai printr-un efort uman pătimaș - emoțional și fizic - ne putem bucura de astfel de vehicule de colecție. Acestea nu sunt piese de muzeu, destinate unei vieți cu temperatură controlată și priviri statice. Acestea sunt mașini Mazda în stare pură, conduse astăzi pe șosele în exact același mod în care au fost concepute pentru a fi conduse atunci când au ieșit din fabrică cu zeci de ani în urmă - pur și simplu pentru plăcerea de a le conduce. Bine ai venit la plăcerea condusului.
Mazda REPU a lui Brian Skotchdopole
Comercializată doar în America de Nord în perioada 1974-1977, Mazda Rotary Engine Pick Up - adesea abreviată ca „REPU” - este considerată unul dintre cele mai impresionante vehicule Mazda. „Pentru mine, REPU reprezintă o perioadă în care Mazda era mândră de motorul rotativ”, spune Brian Skotchdopole, care conduce (și cândva a concurat cu) REPU-ul său din '74 prin Albuquerque, New Mexico. „Sunt foarte atașat de această camionetă, deoarece a fost prima mea experiență cu modelele Mazda cu motoare rotative. Cele de școală veche sunt puțin mai speciale. Acum am câteva RX-2, RX-3 și RX-4”, spune el. „Dacă nu m-ar fi cucerit REPU, probabil că aș fi trecut complet cu vederea aceste vehicule speciale.” Skotchdopole, în vârstă de 31 de ani, al cărui vehicul de zi cu zi este tot o Mazda RX-8, a dat peste REPU-ul său, acum vechi de 50 de ani, în Denver, Colorado. „Sunt un pic greu de găsit”, spune el. „A aparținut unui proprietar de atelier de motoare rotative, iar el mi-a arătat poze cu camioneta aliniată pe pista de Drag Racing de la Bandimere Speedway de dinainte să mă nasc.”

„Încă o mai folosesc pe post de camionetă de atelier pentru afacerea mea.”
BRIAN SKOTCHDOPOLE, NEW MEXICO
În ciuda acestui pedigree, REPU dispune încă de multă forță. Accelerația oferită de motorul rotativ, spune el, este „antrenantă”, în timp ce ruliul minim al caroseriei și feedbackul în viraje au acea trăsătură unică Mazda. „Încă o mai folosesc pe post de camionetă de atelier pentru afacerea mea - Rotor Rehab”, spune el. „Suntem specializați în readucerea la viață a mașinilor cu motoare rotative și în repunerea lor pe drum. Sunt sigur că am transportat sute de motoare rotative și anvelope în platforma camionetei REPU.”
Cât despre autocolantul „putere rotativă” din partea din spate? „Este pentru a le arăta celorlalți cât de special este”, spune Skotchdopole. Acum, la 50 de ani de la debutul REPU, acest „rege al mini-camioanelor” rămâne „absolut fantastic”, zâmbește el. „Va dăinui veșnic”.


Mazda RX-4 a lui Ferdi van Hout
În Olanda, Ferdi van Hout, în vârstă de 41 de ani, are, de asemenea, o relație specială cu tehnologia motoarelor rotative Mazda. După ce a deținut un RX-7 FC Turbo din 1991 și o Mazda 929 din 1975, dragostea pentru aceste „motoare rotative de modă veche” l-a făcut să inițieze un proiect de restaurare cu o Mazda RX-4 din 1974 - o combinație de piese Mazda RX-7 și Mazda MX-5 și chiar câteva pe care le-a construit singur. „Nici măcar nu am făcut cea mai mare ofertă ofertant pentru acest proiect”, spune el. „Dar pentru vânzător am fost omul potrivit să îi termin munca și să fac din ea o lucrare unică.”

„Ne-am căsătorit în această mașină. Acum este o mare parte din povestea vieții noastre.”
FERDI VAN HOUT, OLANDA
Lui Van Hout i-ar trebui peste patru ani pentru a face RX-4 potrivit pentru drum, vehiculul fiind supus unei restaurări complete de la zero. Deși este un proiect care „nu va fi niciodată cu adevărat terminat”, spune el, a avut grijă să se întoarcă la vânzător și să-i arate roadele muncii sale. „Văzând și simțind mașina vie, i-au dat lacrimile”, spune el. „Își amintea fiecare colț al caroseriei și ce a fost făcut.”
De atunci, RX-4 a avut parte de multă acțiune, cu plimbări plăcute în mediul rural și, mai remarcabil, a jucat un rol cheie în ziua nunții lui Van Hout. „Ne-am căsătorit în această mașină”, spune el, vizibil mândru. „Acum este o mare parte din povestea vieții noastre”. Van Hout ia RX-4 și la zilele dedicate circuitului de la Circuit Zandvoort - casa Marelui Premiu al Olandei - cu clubul olandez Hadi-Mazda, o comunitate de entuziaști Mazda pe care o descrie ca fiind „ca o familie”.


Există și multă atenție din exterior. „Nu pot merge nicăieri fără ca oamenii să facă poze”, spune el. „Sunt mulți care întorc capul și fac semne de aprobare când trec pe lângă mine pe autostradă, toată lumea iubește mașina.” În ciuda acestui fapt, originile sale rămân un mister pentru cei care o privesc trecând în viteză. „Nimeni nu știe ce este”, spune el. „Privirea surprinsă de pe fața lor când aud că este japoneză este aur curat.”
Cosmo Sport al lui Roberto Formato
Unii spun că există o legătură mai strânsă între Mazda și Cursa Spațială decât ați putea crede. Asta pentru că numele și designul futurist al modelului atrăgător Mazda Cosmo Sport au fost influențate de atmosfera secolului al XX-lea, când admirația pentru zborurile spațiale creștea pe zi ce trecea. „Odată ce am văzut vehiculul, m-am îndrăgostit de el”, spune Roberto Formato, din Adelaide, care a primit cheile de la Cosmo Sport 1970 (cunoscut și sub numele de 110S) în 2015.

„Se poate vedea inovația în motor și în design, în ceea ce privește era spațială și chiar și habitaclul este inspirat de un avion”, continuă el, dovedind exact de ce Mazda a descris pilotarea Cosmo Sport ca fiind „mai asemănătoare cu zborul decât cu condusul”. A fost nevoie de peste 18 luni de corespondență cu un director australian de la Mazda - „L-am convins că sunt persoana potrivită pentru a cumpăra un vehicul atât de minunat”, spune Formato - pentru ca el să fie proprietarul unuia dintre cele doar 1176 de modele fabricate vreodată în lume. Este una dintre cele peste 50 de Mazda pe care Formato le-a deținut de-a lungul vieții sale: prima a fost un 121 Coupe din 1976, modelul actual este o Mazda3, iar cel mai vechi este un camion cu trei roți T600.
În prezent, Cosmo Sport rămâne copilul de aur și, pe bună dreptate, a câștigat Bay to Birdwood Preservation Award în 2023. „Îmi place să conserv tot ce pot”, spune el. „Juriul s-a îndrăgostit de el. Au recunoscut importanța Cosmo și detaliile care l-au făcut atât de special.” După aproape 10 ani ca proprietar, acest nivel de conservare necesită un amestec de „plăcere și durere”, spune el, dar asta nu l-a ajutat să revină cu picioarele pe pământ. „Mașinile nu înseamnă nimic fără un pic de istorie și povești.”


Mazda RX-7 (FD3S) Type RZ a Anikăi Thorén
La o distanță de aproximativ 1.600 de kilometri, o altă poveste similară s-a desfășurat în Gold Coast din Australia. Anika Thorén, o pasionată a mărcii Mazda, a lucrat din greu la mașina sa Mazda RX-7 (FD3S) Type RZ din 2001 - una dintre cele doar 325 existente în Australia. „Oamenii îmi spun că este unul dintre cele mai curate RX-7 pe care le-au văzut vreodată”, spune ea, care a cumpărat vehiculul după doi ani de căutări în lung și-n lat. „Este numărul 245 din 325, deoarece Mazda a fabricat RZ doar timp de șapte luni.”

„Când voi muri, voi fi îngropată în ea.”
ANIKA THORÉN, AUSTRALIA
Pentru Thorén, RX-7 (care de atunci a fost poreclit „Feisty”) a fost un catalizator pentru amintirile de o viață cu comunitățile locale. „Doar motorul rotativ a creat o comunitate atât de pasionată, care se înțelege și are respect reciproc”, spune ea. „De asemenea, organizez un eveniment numit „Sevens Day” în regiunea Brisbane, care a devenit un fel de sărbătoare mondială.”


Deținând un model RX-7 FD de șapte ani, Thorén a lucrat intens la accentuarea formei vehiculului, printre schimbări numărându-se o capotă ventilată, jante Gunmetal și detalii din fibră de carbon. Este lozul câștigător. „Oamenii mă întreabă dacă o voi vinde vreodată, iar eu le răspund că voi fi îngropată în ea. Pur și simplu ador această mașină”, spune ea. „Doar Mazda ar avea curajul să facă ceva atât de diferit să funcționeze.”
O călătorie a tradiției și progresului
Descoperă istoria fascinantă și inovațiile Mazda.