De-a lungul mileniilor, producția de artă urushi s-a ridicat de la un meșteșug tradițional japonez la o formă de artă de înaltă ținută, celebrată pentru utilizarea resurselor naturale și de lungă durată. Este adesea sinonimă cu Japonia însăși și, după cum demonstrează munca artistului premiat Naoya Takayama, împărtășește câteva puncte comune cu angajamentul pe care Mazda îl depune în modelele sale impresionante. Mazda se inspiră din aceste tehnici antice pentru a dezvolta picturi colorate perfecte, cu o adevărată strălucire, subliniind detaliile subtile ale designului lor premiat Kodo.

„Vesela lăcuită japoneză, acoperită cu straturi subțiri de sevă de copac urushi... a fost folosită pentru a proteja și decora obiecte care combină arta și funcționalitatea de 10.000 de ani.”
Atinge-o, se simte la fel de delicată ca pielea. Privește-i suprafața, care te fascinează cu o strălucire profundă. Vesela lăcuită japoneză, acoperită cu straturi subțiri de sevă de copac urushi, reprezintă punctul culminant al tradiției și măiestriei antice, iar acum, când lumea se îndreaptă spre produse sustenabile din punct de vedere ecologic, nu a existat niciodată un moment mai bun pentru a sărbători arta urushi.
Seva Urushi, obținută dintr-un tip de copac care crește doar în Asia de Est, a fost folosită pentru a proteja și decora obiecte, combinând arta și funcționalitatea, de 10.000 de ani.
O suprafață vopsită cu urushi este rezistentă la acizi corozivi și baze, conferindu-i durabilitate, dar deoarece se usucă absorbind umiditatea aerului, emite o strălucire delicată. „De aceea, stratul de acoperire pare umed și moale și are un luciu unic”, a spus Naoya Takayama, o artistă urushi premiată din Hiroshima. „Abilitatea constă în modul în care scoți în evidență această textură.”

Este o sarcină dificilă și care pune la încercare răbdarea: artistul aplică zeci de straturi de lac urushi, așteptând zile întregi ca fiecare strat să se usuce înainte de a le șlefui până la 0,03 mm grosime. Takayama este lăudat pentru dexteritatea cu care abordează tehnica akebono-nuri, creând gradații de negru și roșu în mai multe straturi, în loc de unul singur, adăugând profunzime decorațiunii.
TEHNOLOGIA TAKUMINURI DE LA MAZDA: ATINGERE UMANĂ PENTRU VOPSEA DE ÎNALTĂ CALITATE
Atât de eficientă este utilizarea straturilor de vopsea pentru a adăuga profunzime și pentru a menține detaliile delicate, încât Mazda a încorporat tehnica în tehnologia sa robotică de vopsire Takuminuri, care, folosind diferite puncte de date, imită atingerea și tehnica unui vopsitor uman cu detalii incredibil de precise. Mai mult, 2022 marchează atât a 10-a aniversare a Takuminuri, cât și lansarea unei culori noi, atrăgătoare Artisan Red, un roșu extraordinar, care amintește de vinul matur, obținut cu o măiestrie de neegalat. Se alătură gamei Mazda de culori premium pentru caroserie, cum ar fi Soul Red Crystal, Polymetal Grey și Rhodium White, toate fiind compuse din trei straturi: un strat transparent, un strat de vopsea translucidă și un strat reflectorizant/absorbant. Combină un aspect estetic remarcabil cu o amprentă ecologică redusă. Vopseaua îndrăzneață Takuminuri este proiectată să accentueze rezistența și frumusețea prin formă, oferind în același timp o profunzime mai bogată, reflexii mai puternice și, în general, o estetică atrăgătoare pentru vehicul.
Mazda se identifică, de asemenea, cu măiestria bine pusă la punct a lui Takayama prin faptul că și acesta se bazează pe mână și pe vedere, un echilibru complicat de adăugare a lacului colorat și apoi de lustruire a acestuia. De asemenea, artiștii Urushi sunt creativi în alegerea elementelor pe care le adaugă la seva albă lăptoasă pentru a crea o nouă culoare sau textură. Takayama se aprovizionează cu ingredientul său emblematic, pulberea de cochilie de stridie, din Hiroshima, unde se află și sediul central al Mazda. Îl adaugă la stratul de bază, un strat esențial care face ca piesa finită să fie rezistentă la apă și umiditate, astfel încât să nu se erodeze chiar dacă se crapă. „Vreau ca aceste boluri să fie folosite în fiecare zi, așa că acord o atenție deosebită siguranței”, a spus acesta.

RHODIUM WHITE: CULOAREA PERFECTĂ CARE EVIDENȚIAZĂ DESIGNUL KODO
Pentru Mazda, aplicarea meticuloasă a straturilor este, de asemenea, esențială pentru un proces de succes și un rezultat precis și de înaltă calitate. Semnificația kouhaku în cultura japoneză, combinația de roșu și alb întruchipată în special în steagul național, precum și estetica substracției din lumea „Zen” i-au motivat pe creatorii Mazda să muncească intens pentru a oferi o culoare albă cu un finisaj impecabil. Rhodium White utilizează fulgi de aluminiu pentru a crea un strat reflectorizant uniform cu o grosime de doar 0,5 microni. În combinație cu albul mătăsos, cu granulație fină și cu un strat transparent, rezultatul este „un alb fin, cu o senzație asemănătoare cu cea a metalului în modul în care strălucește suprafața”, a spus Okamoto, expert creator principal Mazda în cadrul diviziei de design. Cu strălucirea sa unică metalizată, profunzimea bogată, strălucirea și granulația fină, Rhodium White accentuează umbrele care au fost sculptate cu măiestrie în designul Kodo Mazda. Pentru că, la Mazda, culoarea nu este doar o finisare a designului. Este considerat un element esențial al formei în sine.
CÂND INOVAȚIA ÎNTÂLNEȘTE TRADIȚIA ÎN CĂUTAREA ALBULUI SUPREM
Cu piesele urushi lucrate din timpuri preistorice, Takayama încearcă să nu se simtă restricționat de tradiție și de aceea inovația este esențială pentru filosofia sa de design, a spus acesta. „Generațiile dinaintea noastră au dezvoltat meșteșugul cu gândul la viitor, așa că ar trebui să ne străduim, de asemenea, ca designul să evolueze – vreau să fac lucruri noi cu tehnici atemporale.”
Acest angajament ferm față de inovare se află și în centrul Mazda și abia după dezvoltarea tehnologiei Takuminuri a fost posibil să se creeze finisaje de vopsea care să reflecte atât de uimitor pentru a lucra în armonie cu contururile subtile create de designerii Mazda. Vopseaua albă necesită mai multe straturi, deoarece este mai transparentă, prin urmare, cea mai mare provocare în dezvoltarea Rhodium White a fost eliminarea denivelărilor. Cu toate acestea, inginerii Mazda au dezvoltat o tehnică de manipulare a grosimii vopselei la un nivel nanometric pentru a obține aceeași nivel de alb, reducând în același timp aproape 30 % din grosime și obținând o dispersie precisă a fulgilor de aluminiu. Acest lucru a permis Mazda să producă în masă vopsea care, de obicei, este posibil doar manual de către un artizan Takumi.

Veselă lăcuită japoneză - un produs pentru vremurile noastre
Fabricată din materiale naturale, vesela lăcuită japoneză este o alegere inteligentă pentru persoanele atente la mediul înconjurător. „Este ușor și durabil și poate fi folosit în fiecare zi atât de tineri, cât și de vârstnici”, a spus Takayama. Arta Urushi întruchipează ideea, comună în estetica japoneză, că opera este vie, că posedă o vitalitate independentă. Dacă un obiect lăcuit se deteriorează, artizanii urushi sunt la îndemână pentru a-i da o nouă viață. Aceștia îl repară folosind o tehnică antică numită kintsugi, profitând de proprietățile adezive puternice ale sevei urushi pentru a lipi cioburi și fisuri într-un mod artistic cu aur și alte metale, care creează un nou mod de exprimare și percepție a formei de artă.
Pentru cei care încearcă pentru prima dată produsele urushi, Takayama recomandă bolurile de supă. „Toarnă supa fierbinte în bol, ține-l și căldura se va transfera delicat în mâini”, a spus acest. „Japonezii sorb direct din bol. Încearcă și te poți bucura de o textură similară pielii pe buze.”
Află mai multe
Designul întâlnește tehnologia
DESCOPERĂ MAZDA CX-60